”En etikett med mycket att säga” – så bidrar SML till att förverkliga digitala produktpass
Ibland rymmer den minsta etiketten i ett plagg den största berättelsen. Eller i det här fallet: all viktig data. Med över 40 års erfarenhet av att koppla produkter till digitala identiteter ansluter sig RFID-experten SML till SwePass som en nyckelaktör inom spårbarhet – redo att bidra till utvecklingen av transparenta och hållbara textilflöden.
– På SML ser vi oss som en stödjande partner i SwePass, där vi tillför expertis inom RFID, digital identifiering och spårbarhetsteknik, säger Nanna Ingemann Dalsgaard, Vice President Sustainability, Digital IDs & Marketing på SML Group.
Deras teknik möjliggör redan spårning på artikelnivå för miljarder produkter världen över. Inom SwePass kliver SML in för att anpassa den kapaciteten till en ny utmaning: att möjliggöra digitala produktpass (DPP) som följer en produkt från tillverkning hela vägen till återvinning.
I praktiken innebär det att ett plagg förses med en liten RFID-tagg och en QR-kod – som kan innehålla information om ursprung, materialinnehåll, skötselråd, miljöpåverkan och mer därtill. Det kan låta enkelt, men utmaningarna är verkliga.
– Att säkerställa att produktpasset är tillgängligt genom hela produktens livscykel är inte trivialt. Dataintegritet, hållbarhet och användbarhet – även när produkten byter ägare – måste hanteras noggrant, säger Nanna Ingemann Dalsgaard.
Utöver det är kostnadseffektivitet avgörande. Men eftersom RFID och QR-koder möjliggör snabb och automatiserad avläsning, finns stor potential att stödja andrahandsmarknader, återvinning och smartare, mer hållbar design.
SML planerar att vara aktivt delaktiga i det gemensamma utvecklingsarbetet inom SwePass – inklusive workshops, expertmöten och löpande återkoppling i dialog med RISE.
– Varje partner i SwePass bidrar med viktig kunskap. Det är kombinationen av olika perspektiv – från det tekniska till det praktiska – som gör det möjligt att ta fram lösningar som fungerar genom hela värdekedjan, säger Maria Jemth, Global Director of Sales & Business Development på SML Scandinavia.
På kort sikt vill SML visa hur deras RFID- och digitala ID-lösningar kan möta kraven för digitala produktpass och integreras i SwePass ramverk. På längre sikt är målsättningen bredare: att fortsätta vara en pålitlig leverantör av helhetslösningar för spårbarhet som stödjer en cirkulär ekonomi.
Så nästa gång du tittar på en tvättetikett kanske det inte bara står ”30 °C och ingen torktumling”. Den kan bära en hel livscykelberättelse – möjliggjord av ett mikroskopiskt chip, en QR-kod och ett starkt samarbete.
