Hoppa till innehåll

Digitala produktpass inom textil

Ladda ner dataprotokoll

I linje med EU:s strategi för hållbara och cirkulära textilier föreskriver förordningen om ekodesign för hållbara produkter (ESPR) att alla textilier som säljs inom EU senast 2027-2028 måste åtföljas av digitala produktpass (DPP). Dessa pass ger omfattande information om produkten och dess material under hela livscykeln, vilket kräver en robust teknisk arkitektur och infrastruktur för att underlätta sömlös datadelning över hela värdekedjan. Vårt pilotprojekt innebär en förnyelse av DPP-systemet.

Genom vårt banbrytande Trace4Value-initiativ testar vi hela den tekniska arkitekturen och infrastrukturen för systemet med digitala produktpass. Över 3000 pilotprodukter från ledande varumärken som Kappahl och Marimekko har utrustats med ID-bärare som lagrar viktiga data om leveranskedjan och transparens. ID-bäraren, en QR-kod, fästes på plaggen i produktionsstadiet av Kappahls och Marimekkos leverantörer. Genom att skanna QR-koden med en mobil enhet kan konsumenter och intressenter direkt få tillgång till detaljerad produktinformation. Vår DPP följer globala standarder för interoperabilitet och använder decentraliserad datalagring över två plattformar.

Så fungerar ett digitalt produktpass

Parallellt med pilotprojektet införde Kappahl också en spårbarhetslösning som gör det möjligt för leverantörer att digitalt spåra alla Kappahl-plagg. Ett spårbarhetsverktyg som detta är en förutsättning för att varumärken ska kunna implementera ett skalbart DPP-system med giltiga spårbarhetsdata.

Upprättande av ett dataprotokoll för sömlös informationsdelning

En viktig milstolpe i vårt projekt var utvecklingen av ett dataprotokoll som systematiskt definierar och kategoriserar informationskrav baserat på branschstandarder. Protokollet underlättar datadelning mellan alla intressenter genom att införliva direktiv från ESPR, befintliga dataprotokoll samt varumärkes- och konsumentpreferenser.

Pressmeddelande: Launch of data protocol for DPP in textiles

Stärker varumärken och konsumenter

Våra deltagande varumärken kommer att få många fördelar av det här projektet:

  • Ökad transparens och spårbarhet för förbättrad konsumentkommunikation och produktdesign.
  • Efterlevnad av nuvarande och framtida regelverk.
  • Framsteg mot cirkulära materialflöden genom att etablera grundläggande informationsdelning i värdekedjan.

Vårt projekts övergripande mål är att:

  • Förbättra transparens och hållbara produktionsmetoder.
  • Övergång till en cirkulär ekonomi.
  • Möjliggöra för myndigheter att verifiera efterlevnad.
  • Ge konsumenterna möjlighet att göra välgrundade och hållbara val.
  • Främja nya affärsmöjligheter.

Som en del av vårt åtagande att dela med oss av kunskap har en masteruppsats från Alto University genomförts för att utforska de utmaningar och möjligheter som är förknippade med att implementera DPP inom textilindustrin.

Partnerskap för framsteg

Vårt projekt möjliggörs genom samarbete med följande partners:

Trustrace, Marimekko, Kappahl, Elis, SIS Swedish Institute of Standards, GS1, TEXroad Foundation, Circularista, Policy Hub, Alto University (master thesis).

Kontakt

Jenny Wärn

Delprojektledare
Trustrace