Nyheter

Ditt nästa kvitto kan också bli ett pass
Det anspråkslösa kvittot håller på att uppgraderas. När EU nu rör sig mot obligatoriska digitala produktpass (DPP) tänker ett svenskt teknikföretag om hur vi håller koll på det vi köper – och vad som händer därefter. Fryda förvandlar vardagskvitton till smarta verktyg för ägande, transparens och hållbarhet.
Så bidrar Environdec till en smartare EPD-framtid i SwePass
Tänk om miljödata kunde göra mer än att ligga som en PDF i ett arkiv? Tänk om de kunde spåras, delas och integreras i verktyg och beslut – över bransch- och systemgränser? Det är en del av vad SwePass-projektet arbetar för. Och Environdec bidrar med mångårig expertis för att göra miljövarudeklarationer (EPD:er) mer användbara och lättillgängliga.
GS1 möjliggör spårbarhet med globala standarder i SwePass
Med internationell erfarenhet av standardisering och datadelning spelar GS1 Sweden en nyckelroll i SwePass-projektet. Målet är att skapa skalbara och säkra lösningar för spårbarhet – över branschgränser.
”En etikett med mycket att säga” – så bidrar SML till att förverkliga digitala produktpass
Ibland rymmer den minsta etiketten i ett plagg den största berättelsen. Eller i det här fallet: all viktig data. Med över 40 års erfarenhet av att koppla produkter till digitala identiteter ansluter sig RFID-experten SML till SwePass som en nyckelaktör inom spårbarhet – redo att bidra till utvecklingen av transparenta och hållbara textilflöden.
Helly Hansen ansluter sig till SwePass för att öka digital spårbarhet i textilindustrin
Hur märker man en jacka så att dess historia följer med genom hela leveranskedjan, användningen – och vidare? För Helly Hansen handlar spårbarhet inte bara om att uppfylla regelverk, utan om att skapa förutsättningar för innovation. Genom att gå in som partner i SwePass-projektet bidrar det norska outdoor- och arbetsklädesmärket med praktisk erfarenhet och en tydlig röst i arbetet med att ta fram digitala produktpass som fungerar för hela branschen.
Därför engagerar sig Delogue i digitala produktpass – och här är deras planer
Delogue är en av de aktörer som går från ord till handling. Som en molnbaserad PLM-plattform (Product Lifecycle Management) anpassad för livsstils- och designbranschen, stödjer Delogue varumärken i att hantera produktdata – från första skiss till slutleverans. Fokus ligger på att göra samarbetet mellan varumärken och leverantörer smidigt, strukturerat och transparent – så att information om produkten inte bara skapas, utan också används meningsfullt mellan olika system.
Person, Produkt, Planet: Så bygger PaperTale smarta digitala produktpass i SwePass
Tänk om transparens inte bara var ett modeord, utan en teknisk standard – inbyggd i varje produkt, från råmaterial till återvinning? Det är precis en sådan framtid som PaperTale arbetar mot. Därför har de anslutit sig till SwePass-projektet inom ramen för Trace4Value-plattformen.
Filippa K investerar i digitala produktpass för att möjliggöra cirkulärt mode och spårbarhet
Filippa K är ett väletablerat modemärke med egen produktion och vill ta att ansvar för att säkerställa att deras plagg får ett fortsatt liv – även efter att de lämnat butikshyllorna. Med tydligt fokus på spårbarhet och textilåtervinning går företaget nu med i vårt projekt SwePass, där digitala produktpass utvecklas som verktyg för en mer cirkulär och transparent värdekedja inom textilindustrin.
Hur IDC hjälper industrin att förstå värdet av digitala produktpass i SwePass
SwePass-projektet utvecklar digitala produktpass (DPP) för att stödja morgondagens hållbara industrier, och det är därför viktigt att säkerställa att företagen förstår och använder denna teknik. Det är just här som Industrial Development Center (IDC) utmärker sig: att koppla samman innovation med industriell verklighet.