Nyheter

Filippa K investerar i digitala produktpass för att möjliggöra cirkulärt mode och spårbarhet
Filippa K är ett väletablerat modemärke med egen produktion och vill ta att ansvar för att säkerställa att deras plagg får ett fortsatt liv – även efter att de lämnat butikshyllorna. Med tydligt fokus på spårbarhet och textilåtervinning går företaget nu med i vårt projekt SwePass, där digitala produktpass utvecklas som verktyg för en mer cirkulär och transparent värdekedja inom textilindustrin.
Hur IDC hjälper industrin att förstå värdet av digitala produktpass i SwePass
SwePass-projektet utvecklar digitala produktpass (DPP) för att stödja morgondagens hållbara industrier, och det är därför viktigt att säkerställa att företagen förstår och använder denna teknik. Det är just här som Industrial Development Center (IDC) utmärker sig: att koppla samman innovation med industriell verklighet.
Digitala produktpass: Transparens blir den nya normen inom textilindustrin
Har du någonsin undrat exakt var dina kläder kommer ifrån, vad de är tillverkade av och hur hållbara de egentligen är? Det är precis den typen av transparens som konsumenterna snart kan förvänta sig.
Effektiv produktspårning med blockkedjor i leveranser
Många sektorer står inför betydande utmaningar när det gäller att upprätthålla transparent och hållbar produktspårning. Traced Systems, en blockkedjedriven lösning från ChromaWay, förbättrar spårbarheten av produkter i olika branscher som en del av Trace4Value+SwePass-projektet. Genom att utnyttja digitala produktpass främjar Traced Systems större transparens och hållbarhet genom hela livscykeln i olika sektorer för produkter.
Främja cirkularitet i industriella ekosystem
Hållbarhet står på allas agenda, men att göra det till verklighet i resursintensiva branscher är lättare sagt än gjort. Planglasindustrin, som är avgörande för allt från skyskrapor till hemrenoveringar, står inför en stor utmaning: hur ska man bryta sig loss från en linjär ekonomi där material används en gång och sedan kasseras. Men förändring sker, och övergången till cirkularitet blir allt snabbare.
Digitala produktpass: Från idé till verklighet
Digitala produktpass är inte bara en ny lagstiftning från EU – de är en möjlighet för företag att stärka sin hållbarhetsprofil, möta kunders förväntningar och bidra till den gröna omställningen. Vid Svensk Handels senaste seminarium diskuterades det hur dessa digitala identiteter kan skapa transparens genom hela produktlivscykeln – från tillverkning till återvinning.
Hallå där, Sophie Charpentier, medförfattare till rapporten “Data för spårbarhet och digitala produktpass: Tips och översikt”.
Vad handlar rapporten om? Vad är digitala produktpass och varför är de viktiga? Vilka utmaningar finns? Hur kan företag börja förbereda sig för digitala produktpass? Läs alla frågor och svar här!
Så skapar Botaniska trädgårdens växthus nya möjligheter för cirkulära materialflöden
Med ökande krav på hållbara lösningar står dagens samhälle inför stora utmaningar när det gäller att hantera resurser på ett effektivt och klimatsmart sätt. I ett samarbete mellan PiiA, Ragn-Sells och flera andra aktörer utvecklas nu en metod för att skapa cirkulära materialflöden, särskilt med fokus på planglas. Och platsen för att demonstrera detta är ett växthus i Botaniska trädgården i Lund.
Demonstratorer gör cirkulära lösningar till verklighet
Vår cirkulära vision blir till verklighet genom demonstratorer som testar och förfinar innovativa metoder i praktiska miljöer. Genom deras pilotprojekt belyser vi både utmaningar och möjligheter med att skala upp cirkulära lösningar.