Hoppa till innehåll

Digitala produktpass presenterades på DCongress

13 mars 2024

Digitala produktpass (DPP) kommer att bli obligatoriska för textilier inom bara några år. De testas redan på plagg hos Kappahl och Marimekko som en del av ett pilotprojekt inom Trace4Value. Den 7 mars presenterades projektet på DCongress i Göteborg, som arrangerades av Svensk Handel.

Sandra Roos, Kappahl, och Linn Lindfred, Trustrace/Circularista, gav publiken en inblick i hur ett digitalt produktpass fungerar för konsumenten, genom att skanna en QR-kod på ett plagg. Det digitala produktpasset visades på en stor skärm.
-Detta upplägg ger möjligheter att dela och lägga till unik produktinformation i DPP under hela produktens livslängd. Så när du precis såg Sandra skanna QR-koden skickar det unika ID:t via en digital GS1-länk en förfrågan till en resolver, som identifierar i vilken datakälla data som är kopplade till den specifika produkten finns. Datan valideras och hämtas sedan från de olika datakällorna via API:er, och sedan dyker den upp på din skärm. Data kan lagras på olika platser, i en decentraliserad datalagring, i det här pilotprojektet lagras den på två olika plattformar.

Sandra Roos betonade att de digitala produktpassen inte bara är till nytta för kunderna utan även för företagen.
-Kappahl och andra varumärken kan dra nytta av att DPP kommer att tillhandahålla relevant information till konsumenterna på ett standardiserat sätt. Informationen kommer att valideras och vi kommer att ha mycket mer information om de hållbarhetspåståenden vi gör, för att se om de är sanna eller falska. Det kommer att bli lättare att skilja mellan bra och dåliga produkter. Det blir också lättare för myndigheterna att göra denna rättsliga tillsyn för att se om påståendena är korrekta. Detta är viktigt om vi vill nå den här omställningen till ett hållbart samhälle, säger Sandra Roos.

Så fungerar ett digitalt produktpass

SE HELA PRESENTATIONEN

DPP in textiles på DCongress

LÄS MER

Kappahl lanserar pilot med digitala produktpass tillsammans med Trace4Value

Ny rapport om möjligheter och utmaningar med digitala produktpass