Nyheter

Kappahl lanserar pilot med digitala produktpass tillsammans med Trace4Value
Nu kan Kappahls kunder som online handlar barnbyxan Göran eller barntröjan Olle ur vårens kollektion av Minories ta del av hållbarhetsdata om t ex material, leverantör, miljömärkning och hur plaggen kan cirkuleras.
Storsatsning om 31 miljoner till banbrytande vattenprojekt
Unity4Water är ett nyskapande initiativ från RISE och Mälardalens Universitet som kombinerar den senaste tekniken med samhällsvetenskap. Projektet strävar efter att revolutionera återanvändning av avloppsvatten och processvatten för att använda det som en resurs inom matproduktion.
Cirkulär och hållbar inomhusodling och livsmedelsproduktion
Forskning vid Mälardalens Universitet ska bidra till en mer miljövänlig och resurseffektiv jordbrukssektor genom att återanvända avloppsvatten och dess biprodukter som gödningsmedel. Detta minskar avfallet och miljöpåverkan från konventionella syntetiska gödselmedel.
Spårbarhet ger elprodukter ett längre liv
Projektet KEEP arbetar med att göra elprodukter mer spårbara och har nyligen genomfört ett pilottest där företag fått testa identitetsbärare kopplade till digitala produktpass på sina produkter.
Scandinavian Mind podcast: Vad är ett digitalt produktpass?
Vill du veta mer om vad man jobbar med i vårt delprojekt Digitala produktpass inom textil? Lyssna på podcasten Scandinavian Mind!
Utbildningar inom spårbarhet – nästa steg för att öka medvetenheten
Svenska företag och organisationer står inför en stor utmaning i och med kommande lagkrav om spårbarhet. Projektet Trust4Value arbetar fram ett lättillgängligt utbildningsmaterial om spårbarhet för att svenska aktörer ska bli bättre rustade inför framtiden.
Projekt om digitala produktpass uppmärksammas i SiliconRepublic
Tidningen SiliconRepublic lyfter fram vårt projekt Digitala produktpass inom textil.
TrusTrace i samarbete för att testa digitala produktpass i textilbranschen
"Vårt mål är att effektivt testa hur ett DPP kan fungera i praktiken - och förbereda oss inför framtida implementering", säger TrusTrace medgrundare och VD Shameek Ghosh.
Kunskapslyft inom spårbarhet nödvändigt för att stärka svensk konkurrenskraft
Svenska företag måste kunna möta de ökade krav på spårbarhet som väntas. Men som det ser ut idag är många dåligt rustade.